René Magritte, znany belgijski malarz surrealista, stworzył obraz "The Common Place" w 1964 roku. Jego prace często charakteryzują się użyciem zwykłych przedmiotów w niezwykłych kontekstach, co prowadzi do zaskakujących i niejednoznacznych scen. Magritte miał na celu "sprawić, aby najbardziej zwyczajne przedmioty krzyczały głośno", przekształcając znajome, powszechne obiekty w nieznane i dwuznaczne sceny poprzez zaskakujące zestawienia, zmiany skali i zabawę słowami.
Styl Magritte'a jest często opisywany jako magiczny realizm lub surrealizm. Jego technika malarska była ilustracyjna i precyzyjna, co pozwalało na wyraźne przedstawienie treści jego obrazów. Powtarzalność była ważną strategią dla Magritte'a, nie tylko w zakresie motywów w poszczególnych obrazach, ale także zachęcając go do tworzenia wielu kopii niektórych z jego największych dzieł.
Postać mężczyzny w meloniku to jeden z najbardziej charakterystycznych motywów w pracach René Magritte'a. Ta figura pojawia się w wielu jego obrazach, często jako anonimowy, stereotypowy "mały człowiek" klasy średniej. Melonik stał się symbolem surrealistycznego podejścia Magritte'a do sztuki i jest często interpretowany jako komentarz na temat utraty indywidualności w społeczeństwie masowym.
Innym powtarzającym się motywem w pracach Magritte’a jest obraz twarzy lub postaci zasłoniętej tkaniną. Najbardziej znanym przykładem tego motywu jest obraz “The Lovers” z 1928 roku, na którym para kochanków całuje się przez zasłony na twarzach. Ten motyw może mieć związek z traumatycznym doświadczeniem z dzieciństwa Magritte’a, kiedy to jego matka popełniła samobójstwo, a jej twarz była przykryta suknią, gdy wydobyto ją z rzeki.
Magritte często wykorzystywał te elementy, aby zmusić widza do zastanowienia się nad rzeczywistością i wyzwać tradycyjne postrzeganie przedmiotów i osób. Jego prace zachęcają do refleksji nad tym, co jest widoczne i co ukryte, co jest rzeczywiste i co jest iluzją.

40
René MAGRITTE (1898 Lessines - 1967 Bruksela)

The Common Place (Wspólne miejsce)

Litografia, papier welinowy o wysokiej gramaturze, 45,5 x 35,5 cm w świetle passe-partout, 57 x 47 w oprawie passe-partout, edycja limitowana, numerowana ołówkiem 33/100, sygnowana z płyty pod kompozycją „Magritte”, sucha pieczęć wydawcy p.d.: "EDIZIONI ARO D'ARTE". Sucha pieczęć l.d.: „S.P.A.D.E.M. Paris” (SPADEM jest francuskim odpowiednikiem polskiego ZAIKS), na odwrocie hologram „verification of authenticity”. Oryginalny certyfikat.

Zobacz katalog

Galeria Foksal 17

52 Aukcja. Sztuka Metamorfozy

24.04.2025

19:00

Cena wywoławcza: 1 200 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

René Magritte, znany belgijski malarz surrealista, stworzył obraz "The Common Place" w 1964 roku. Jego prace często charakteryzują się użyciem zwykłych przedmiotów w niezwykłych kontekstach, co prowadzi do zaskakujących i niejednoznacznych scen. Magritte miał na celu "sprawić, aby najbardziej zwyczajne przedmioty krzyczały głośno", przekształcając znajome, powszechne obiekty w nieznane i dwuznaczne sceny poprzez zaskakujące zestawienia, zmiany skali i zabawę słowami.
Styl Magritte'a jest często opisywany jako magiczny realizm lub surrealizm. Jego technika malarska była ilustracyjna i precyzyjna, co pozwalało na wyraźne przedstawienie treści jego obrazów. Powtarzalność była ważną strategią dla Magritte'a, nie tylko w zakresie motywów w poszczególnych obrazach, ale także zachęcając go do tworzenia wielu kopii niektórych z jego największych dzieł.
Postać mężczyzny w meloniku to jeden z najbardziej charakterystycznych motywów w pracach René Magritte'a. Ta figura pojawia się w wielu jego obrazach, często jako anonimowy, stereotypowy "mały człowiek" klasy średniej. Melonik stał się symbolem surrealistycznego podejścia Magritte'a do sztuki i jest często interpretowany jako komentarz na temat utraty indywidualności w społeczeństwie masowym.
Innym powtarzającym się motywem w pracach Magritte’a jest obraz twarzy lub postaci zasłoniętej tkaniną. Najbardziej znanym przykładem tego motywu jest obraz “The Lovers” z 1928 roku, na którym para kochanków całuje się przez zasłony na twarzach. Ten motyw może mieć związek z traumatycznym doświadczeniem z dzieciństwa Magritte’a, kiedy to jego matka popełniła samobójstwo, a jej twarz była przykryta suknią, gdy wydobyto ją z rzeki.
Magritte często wykorzystywał te elementy, aby zmusić widza do zastanowienia się nad rzeczywistością i wyzwać tradycyjne postrzeganie przedmiotów i osób. Jego prace zachęcają do refleksji nad tym, co jest widoczne i co ukryte, co jest rzeczywiste i co jest iluzją.