Głównymi bohaterami „Porannego słońca” jest kobieta i światło. Sam tytuł podpowiada, na co artysta chciał zwrócić szczególną uwagę. W tak prostym temacie zawiera się jednak cała głębia uczuć i znaczeń. Przed widzem otwiera się furtka do osobistej interpretacji tego dzieła.
Edward Hopper niezmiennie podkreślał: „Nie maluję smutku ani samotności. Staram się tylko namalować światło na ścianie”. Jakże to skromna i pełna pokory puenta do własnej twórczości.
Edward Hopper to jeden z najwybitniejszych amerykańskich malarzy XX wieku, znany z melancholijnych, realistycznych przedstawień codzienności, które odkrywają ukryte emocje i samotność życia w nowoczesnej Ameryce. Mimo że studiował sztukę europejską – zwłaszcza impresjonizm – jego styl rozwijał się w kierunku amerykańskiego realizmu, skupiając się na osamotnionych scenach miejskich, krajobrazach, a także na wyobcowanych postaciach zanurzonych we własnych myślach.
Hopper stworzył własny, rozpoznawalny styl, w którym prostota formy łączy się z głębokim przekazem emocjonalnym. Jego malarstwo charakteryzuje się klarowną kompozycją i oszczędną paletą barw, z częstym użyciem naturalnego światła, które tworzy kontrasty i buduje nastrój. Wiele jego obrazów przedstawia wnętrza kawiarni, moteli, mieszkania i ulice miejskie – miejsca na pozór pełne życia, ale często puste i chłodne, przez co budzą uczucie samotności.
Typowe dla Hoppera jest także zastosowanie efektu „zawieszonego momentu” – scena sprawia wrażenie, jakby uchwycono ją na chwilę przed lub po jakimś wydarzeniu, co pozwala widzowi wejść w życie postaci i wyobrazić sobie ich historie.
Edward Hopper zainspirował nie tylko malarzy, ale także reżyserów filmowych, fotografów i pisarzy. Jego zdolność do tworzenia intensywnie sugestywnych, wręcz filmowych obrazów wywarła wpływ na takich twórców jak Alfred Hitchcock czy David Lynch. Filmy, takie jak „Okno na podwórze” Hitchcocka, zawierają elementy inspirowane pracami Hoppera, jak np. samotne okna i anonimowość miejskiej scenerii.
Prace Edwarda Hoppera wystawiane na całym świecie, najważniejsze w prestiżowych muzeach i galeriach, jak Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, które posiada znaczenie jego dzieł oraz Museum of Modern Art (MoMA) w Instytucie Sztuki w Chicago. Jego obrazy są uznawane jako arcydzieła realizmu, kolekcjonerzy i instytucje rywalizujące o możliwość ich zakupu lub wypożyczenia na wystawy.

17
Edward HOPPER (1882 - 1967)

Morning Sun (1952)

Litografia, papier welinowy Arches France Infinity, wymiary: 32 x 42 cm w świetle passe-partout o wym. 42 x 54 cm w oprawie passe-partout, edycja limitowana, numerowana ręcznie ołówkiem 75/150, sygnowana z płyty pod kompozycją „Edward Hopper’ p.d., sucha pieczęć wydawcy Georges Israel Editeur. Oryginalny certyfikat.

Zobacz katalog

Galeria Foksal 17

52 Aukcja. Sztuka Metamorfozy

24.04.2025

19:00

Cena wywoławcza: 1 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Głównymi bohaterami „Porannego słońca” jest kobieta i światło. Sam tytuł podpowiada, na co artysta chciał zwrócić szczególną uwagę. W tak prostym temacie zawiera się jednak cała głębia uczuć i znaczeń. Przed widzem otwiera się furtka do osobistej interpretacji tego dzieła.
Edward Hopper niezmiennie podkreślał: „Nie maluję smutku ani samotności. Staram się tylko namalować światło na ścianie”. Jakże to skromna i pełna pokory puenta do własnej twórczości.
Edward Hopper to jeden z najwybitniejszych amerykańskich malarzy XX wieku, znany z melancholijnych, realistycznych przedstawień codzienności, które odkrywają ukryte emocje i samotność życia w nowoczesnej Ameryce. Mimo że studiował sztukę europejską – zwłaszcza impresjonizm – jego styl rozwijał się w kierunku amerykańskiego realizmu, skupiając się na osamotnionych scenach miejskich, krajobrazach, a także na wyobcowanych postaciach zanurzonych we własnych myślach.
Hopper stworzył własny, rozpoznawalny styl, w którym prostota formy łączy się z głębokim przekazem emocjonalnym. Jego malarstwo charakteryzuje się klarowną kompozycją i oszczędną paletą barw, z częstym użyciem naturalnego światła, które tworzy kontrasty i buduje nastrój. Wiele jego obrazów przedstawia wnętrza kawiarni, moteli, mieszkania i ulice miejskie – miejsca na pozór pełne życia, ale często puste i chłodne, przez co budzą uczucie samotności.
Typowe dla Hoppera jest także zastosowanie efektu „zawieszonego momentu” – scena sprawia wrażenie, jakby uchwycono ją na chwilę przed lub po jakimś wydarzeniu, co pozwala widzowi wejść w życie postaci i wyobrazić sobie ich historie.
Edward Hopper zainspirował nie tylko malarzy, ale także reżyserów filmowych, fotografów i pisarzy. Jego zdolność do tworzenia intensywnie sugestywnych, wręcz filmowych obrazów wywarła wpływ na takich twórców jak Alfred Hitchcock czy David Lynch. Filmy, takie jak „Okno na podwórze” Hitchcocka, zawierają elementy inspirowane pracami Hoppera, jak np. samotne okna i anonimowość miejskiej scenerii.
Prace Edwarda Hoppera wystawiane na całym świecie, najważniejsze w prestiżowych muzeach i galeriach, jak Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, które posiada znaczenie jego dzieł oraz Museum of Modern Art (MoMA) w Instytucie Sztuki w Chicago. Jego obrazy są uznawane jako arcydzieła realizmu, kolekcjonerzy i instytucje rywalizujące o możliwość ich zakupu lub wypożyczenia na wystawy.