W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.
Olej na płótnie
81,5 x 60,5 cm
Sygn. l.d. „Peské”; Sygn. na odwrocie „Peske 131962 le parc d'Allonville près d'A(miens); na ramie napisy „le parc d'Allonville (Somme)”
Cena wywoławcza:
Estymacja:
15 000 - 17 000 zł
Węgiel na papierze
108 x 75,5 cm
Cena wywoławcza:
Estymacja:
2 200 - 2 600 zł
Węgiel i czerwona kreda na papierze
65 x 75 cm
Cena wywoławcza:
Estymacja:
900 - 1 300 zł
Akwarela i węgiel na papierze
38 x 46 cm
Sygn. p.d. „Peské”
Cena wywoławcza:
Estymacja:
1 800 - 2 200 zł
Tusz, akwarela i gwasz na papierze
87 x 62 cm
Cena wywoławcza:
Estymacja:
1 800 - 2 200 zł
Tusz i ołówek na papierze
80,5 x 70 cm
Sygn. l.d. „Peské”
Cena wywoławcza:
Estymacja:
1 300 - 1 800 zł
Tusz i lawowanie na papierze
65 x 75,4 cm
Cena wywoławcza:
Estymacja:
1 300 - 1 800 zł
Lawowanie, białe refleksy gwaszem na kalce technicznej
97,5 x 64,5 cm
Cena wywoławcza:
Estymacja:
900 - 1 300 zł
Pastel na papierze naklejonym na tekturę
64,7 x 74,5 cm
Sygn. p.d. „Jean Peske”
Cena wywoławcza:
Estymacja:
2 200 - 2 600 zł