Constellations


12.04.2025 - 13.04.2025

W najbliższy weekend, 12-13 kwietnia, zapraszamy do Rastra na otwarcie nowej wystawy przygotowanej we współpracy z galerią Vacancy z Szanghaju w ramach 2. edycji międzynarodowego projektu warszawskich galerii Constellations. 
Prezentujemy prace trójki artystów: Reeha Lim (ur. 1994), Zbigniewa Rogalskiego (ur. 1974) i Jin Ruoxi (ur. 1997).

MALOWANE NA JEDWABIU
 
Reeha Lim pochodzi z Korei, obecnie mieszka i pracuje w Connecticut w Stanach Zjednoczonych. Jej obrazy, czerpiące z doświadczenia migracji, charakteryzuje aura intymności i alienacji. Lim zaciera w nich granicę między fizyczną i metafizyczną rzeczywistością. Splatając ulotne wrażenia i senne powidoki podważa konwencjonalne rozumienie prawdy, narracji i przynależności.

OBIEKTY NEUROLOGICZNE
 
Jin Ruoxi pochodzi z Chin, mieszka i pracuje w Paryżu, gdzie ukończyła w ubiegłym roku studia w  École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Jej instalacje i obiekty przybierają niekonwencjonalne formy, w które wkomponowane są performatywne i teatralne elementy. Częścią jej prac są często porzucone lub zepsute rekwizyty, narzędzia i obiekty znalezione pozbawione oryginalnej funkcji. Artystka, pochodząca z multi-religijnej rodziny i korzystając z neurologicznego doświadczenia rodziców, eksploruje wzajemne oddziaływanie tego co celowe i bezużyteczne, dychotomię bytu i pustki.

ZMĘCZONE OKO

Nowe obrazy Zbigniewa Rogalskiego przywołują doświadczenie uporczywego spojrzenia. Długotrwałe wpatrywanie się w wybrany punkt, obraz czy widok może prowadzić do stuporu, ale również wywoływać reakcję w oku – zaburzenie czy odrealnienie widoku. Malarza intryguje subiektywność narządu wzroku i jego kreatywny potencjał. “Kolory powstają w oku” – komentuje Rogalski swoje najnowsze obrazy, które oscylują pomiędzy abstrakcją a figuracją.

PROF. POPRZĘCKA O ROGALSKIM
 
Maria Poprzęcka w swojej najnowszej książce “Śmierć przed obrazem”, której lekturę gorąco polecamy, przywołuje i opisuje cykl malarski Zbigniewa Rogalskiego “Śmierć partyzanta” (2005). “Obrazy Rogalskiego mówiące o śmierci – pisze Poprzęcka – docierając do granicy percepcji, dochodzą zarazem do kresu egzystencji. Wychodząc od fizjologii widzenia, sięgają metafizyki.”

 

Fotografia u góry: n Ruoxi, Le soliste se tait, 2023



Zbigniew Rogalski, Śmierć partyzanta (1), 2005

Galeria Raster

ul. Wspólna 63

00-687 Warszawa

12.04.2025 - 13.04.2025