„Kreska rani powierzchnię, która zaczyna świecić i mieć kolor. Jakbym zadrapała. Kreska jest przerwaniem pewnej ciągłości, promieniuje jak rana. Jest to wejście w głąb przestrzeni. Rozdarcie. Istnieje, oczywiście, także zewnętrzna powierzchnia przestrzeni i jej kolor. Erna Rosenstein [za: Niespodziewane. Rysunek, rzeźba, malarstwo. Erna Rosenstein [katalog wystawy] rozmawiał Zbigniew Taranienko], Centrum Sztuki Studio, Warszawa, 1984, s. nlb.]
Malarstwo Erny Rosenstein porównywane jest do prac związanych z nurtem surrealizmu. Artystka, mimo że mieszkała w Warszawie, była silnie związana z krakowskim środowiskiem twórczym. Jako członek Grupy Krakowskiej prezentowała swoje kompozycje w galerii Krzysztofory. Jednocześnie wystawiała w warszawskiej galerii Krzywe Koło. Wzięła również̇ udział w dwóch ważnych krakowskich pokazach: I Wystawie Sztuki Nowoczesnej oraz wystawie „Dziewięciu” zorganizowanej w 1955 roku. Łączyła ją silna więź́ z Jonaszem Sternem. Lata wojny, pobyt we lwowskim getcie i czas okupacji wywarły silny wpływ na artystkę̨. Prace Erny Rosenstein są̨ nacechowane poetycznością̨. Niewielkich rozmiarów deseczki czy prace na papierze, wykonane w mieszanych technikach z elementami kolażu, często stanowiły element większej kompozycji - instalacji. Podczas wystawy zorganizowanej przez Centralne Biuro Wystaw Artystycznych w Warszawie w 1967 roku, można było zobaczyć́ m.in. niewielkie wyściełane pudełeczka, w których artystka zawiesiła obrazy, szafę̨ pełną prac czy przestrzeń́ podzieloną ściankami na niewielkie intymne strefy sprzyjające kontemplacji. W 2014 roku w warszawskiej Królikarni (oddział Muzeum Narodowego) odbyła się̨ wystawa będąca próbą̨ retrospektywy pod tytułem „Nakładanie”. Równocześnie ukazała się̨ monografia na temat artystki „Erna Rosenstein. Mogę̨ powtarzać́ tylko nieświadomie” opracowana przez Dorotę̨ Jarecką i Barbarę̨ Piwowarską. W 2021 i 2022 roku, w galerii Hauser & Wirth, odbyły się dwie monograficzne wystawy artystki kolejno w Nowym Jorku i Zurychu. Również w 2021-2022 roku dzieła Erny Rosenstein można było podziwiać podczas wystawy Tate Modern w Londynie i The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku podczas prezentacji „Surrealism Beyond Borders”.
tempera, olej, piórko, tusz, tektura, 46,50 x 34 cm;
sygn. l. d.: E. Rosenstein (tuszem);
na odwrocie opis autorski „ZAKLĘCI / W KAMIENIE” (ołówkiem),
po prawej dedykacja (nieczytelna).
„Kreska rani powierzchnię, która zaczyna świecić i mieć kolor. Jakbym zadrapała. Kreska jest przerwaniem pewnej ciągłości, promieniuje jak rana. Jest to wejście w głąb przestrzeni. Rozdarcie. Istnieje, oczywiście, także zewnętrzna powierzchnia przestrzeni i jej kolor. Erna Rosenstein [za: Niespodziewane. Rysunek, rzeźba, malarstwo. Erna Rosenstein [katalog wystawy] rozmawiał Zbigniew Taranienko], Centrum Sztuki Studio, Warszawa, 1984, s. nlb.]
Malarstwo Erny Rosenstein porównywane jest do prac związanych z nurtem surrealizmu. Artystka, mimo że mieszkała w Warszawie, była silnie związana z krakowskim środowiskiem twórczym. Jako członek Grupy Krakowskiej prezentowała swoje kompozycje w galerii Krzysztofory. Jednocześnie wystawiała w warszawskiej galerii Krzywe Koło. Wzięła również̇ udział w dwóch ważnych krakowskich pokazach: I Wystawie Sztuki Nowoczesnej oraz wystawie „Dziewięciu” zorganizowanej w 1955 roku. Łączyła ją silna więź́ z Jonaszem Sternem. Lata wojny, pobyt we lwowskim getcie i czas okupacji wywarły silny wpływ na artystkę̨. Prace Erny Rosenstein są̨ nacechowane poetycznością̨. Niewielkich rozmiarów deseczki czy prace na papierze, wykonane w mieszanych technikach z elementami kolażu, często stanowiły element większej kompozycji - instalacji. Podczas wystawy zorganizowanej przez Centralne Biuro Wystaw Artystycznych w Warszawie w 1967 roku, można było zobaczyć́ m.in. niewielkie wyściełane pudełeczka, w których artystka zawiesiła obrazy, szafę̨ pełną prac czy przestrzeń́ podzieloną ściankami na niewielkie intymne strefy sprzyjające kontemplacji. W 2014 roku w warszawskiej Królikarni (oddział Muzeum Narodowego) odbyła się̨ wystawa będąca próbą̨ retrospektywy pod tytułem „Nakładanie”. Równocześnie ukazała się̨ monografia na temat artystki „Erna Rosenstein. Mogę̨ powtarzać́ tylko nieświadomie” opracowana przez Dorotę̨ Jarecką i Barbarę̨ Piwowarską. W 2021 i 2022 roku, w galerii Hauser & Wirth, odbyły się dwie monograficzne wystawy artystki kolejno w Nowym Jorku i Zurychu. Również w 2021-2022 roku dzieła Erny Rosenstein można było podziwiać podczas wystawy Tate Modern w Londynie i The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku podczas prezentacji „Surrealism Beyond Borders”.