Kolumna od wieków symbolizowała trwałość i transcendencję – począwszy od monumentalnych, klasycznych porządków architektonicznych, aż po modernistyczne poszukiwania czystej formy. Alicja Biała intencjonalnie nawiązuje do tej tradycji, lecz jej „Totem z ziemniaków” przewrotnie podważa hierarchiczne normy estetyczne z przeszłości. Odlane z mosiądzu niepozorne, pospolite warzywo artystka ułożyła w spiętrzoną, pionową strukturę, której rytm bynajmniej nie wynika z idealnych proporcji, lecz z organicznych bulwiastych kształtów. Tym samym Biała prostym gestem nawiązuje do szerokiego kontekstu historii sztuki, jednocześnie korespondując z sensem poszukiwania perfekcyjnej formy.
Początek historii ziemniaka w Europie zaczyna się w królewskich ogrodach, który kończy jako powszechnie uprawiane i dostępne warzywo. W sztuce również przeszedł on drogę od zwykłego, marginalnego przedmiotu do nośnika wykorzystanego w przekazie konceptualnej refleksji – jak chociażby w przypadku performansu Julity Wójcik. Celem Białej jest kontynuacja tej tradycji, a wykonana przez nią rzeźba nie tylko redefiniuje materiał i formę, lecz także skłania do refleksji nad statusem przedmiotów w kulturze i sztuce.

03
Alicja BIAŁA (ur. 1993)

"Totem z ziemniaków (III)", 2024

mosiądz, drewno, 193 x 37 x 37 cm, unikat

Zobacz katalog

Fundacja Razem Pamoja i Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

Autoportret na tle szkoły

31.03.2025

18:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kolumna od wieków symbolizowała trwałość i transcendencję – począwszy od monumentalnych, klasycznych porządków architektonicznych, aż po modernistyczne poszukiwania czystej formy. Alicja Biała intencjonalnie nawiązuje do tej tradycji, lecz jej „Totem z ziemniaków” przewrotnie podważa hierarchiczne normy estetyczne z przeszłości. Odlane z mosiądzu niepozorne, pospolite warzywo artystka ułożyła w spiętrzoną, pionową strukturę, której rytm bynajmniej nie wynika z idealnych proporcji, lecz z organicznych bulwiastych kształtów. Tym samym Biała prostym gestem nawiązuje do szerokiego kontekstu historii sztuki, jednocześnie korespondując z sensem poszukiwania perfekcyjnej formy.
Początek historii ziemniaka w Europie zaczyna się w królewskich ogrodach, który kończy jako powszechnie uprawiane i dostępne warzywo. W sztuce również przeszedł on drogę od zwykłego, marginalnego przedmiotu do nośnika wykorzystanego w przekazie konceptualnej refleksji – jak chociażby w przypadku performansu Julity Wójcik. Celem Białej jest kontynuacja tej tradycji, a wykonana przez nią rzeźba nie tylko redefiniuje materiał i formę, lecz także skłania do refleksji nad statusem przedmiotów w kulturze i sztuce.