Cykl grafik ukazujących życie Polaków pod panowaniem pruskim opatrzonych w ironiczne tytuły na prawym marginesie w pobliżu sygnatury wpisanej w obraz. Przyczyną powstania cyklu była działalność okupacyjnych władz niemieckich podczas I wojny światowej na zajętym terytorium Cesarstwa Rosyjskiego. Gorzki humor grafik Rapackiego odegrał niemałą rolę propagandową, zwłaszcza w okresie powstań śląskich i plebiscytów. Prusak w Polsce odróżnia się stylem od słynnego cyklu Z dawnej i niedawnej Warszawy. O ile typy uliczne naśladują styl rysunku ołówkiem Pro memoria przypomina bardziej rysunki tuszem, pozbawione bogatych efektów światłocieniowych, robione za pomocą grubej, wyraźnej kreski.

56
Józef RAPACKI (1871 - 1929)

TEKA PRO MEMORIA. PRUSAK W POLSCE (1915-1918)

20 autolitografij Józefa Rapackiego (oraz barwna na obwolucie), Wydawnictwo "Tygodnika Ilustrowanego", odbito w Litografji p.f. "Jan Coty", Warszawa [1918]; 35 x 46 cm
Sygnowane z kamienia: Józef Rapacki
Tytuły: 5-go Listopada 1916, Bohaterowie, Chleba naszego powszedniego, Ziarno na siew dla Niemiec, Na obronę ojczyzny, Nie było ich był las, Piramida zwycięstwa, Ciało-dusza i paszport z fotografią, Podróż po własnym kraju, Niepodległość za przepustką, Przyjazd do wolnej stolicy, Porozumienie na rogatce, Kapelusz Gesslera, U stóp krzyża, Wieczorem w niedzielę przy wiejskim kościele, Po pracy odpoczynek, W służbie Amora, Na kwaterę do sprzymierzeńców, Bohaterowie, Na swojską nutę.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl grafik ukazujących życie Polaków pod panowaniem pruskim opatrzonych w ironiczne tytuły na prawym marginesie w pobliżu sygnatury wpisanej w obraz. Przyczyną powstania cyklu była działalność okupacyjnych władz niemieckich podczas I wojny światowej na zajętym terytorium Cesarstwa Rosyjskiego. Gorzki humor grafik Rapackiego odegrał niemałą rolę propagandową, zwłaszcza w okresie powstań śląskich i plebiscytów. Prusak w Polsce odróżnia się stylem od słynnego cyklu Z dawnej i niedawnej Warszawy. O ile typy uliczne naśladują styl rysunku ołówkiem Pro memoria przypomina bardziej rysunki tuszem, pozbawione bogatych efektów światłocieniowych, robione za pomocą grubej, wyraźnej kreski.