Cykl grafik ukazujących życie Polaków pod panowaniem pruskim opatrzonych w ironiczne tytuły na prawym marginesie w pobliżu sygnatury wpisanej w obraz. Przyczyną powstania cyklu była działalność okupacyjnych władz niemieckich podczas I wojny światowej na zajętym terytorium Cesarstwa Rosyjskiego. Gorzki humor grafik Rapackiego odegrał niemałą rolę propagandową, zwłaszcza w okresie powstań śląskich i plebiscytów. Prusak w Polsce odróżnia się stylem od słynnego cyklu Z dawnej i niedawnej Warszawy. O ile typy uliczne naśladują styl rysunku ołówkiem Pro memoria przypomina bardziej rysunki tuszem, pozbawione bogatych efektów światłocieniowych, robione za pomocą grubej, wyraźnej kreski.
20 autolitografij Józefa Rapackiego (oraz barwna na obwolucie), Wydawnictwo "Tygodnika Ilustrowanego", odbito w Litografji p.f. "Jan Coty", Warszawa [1918]; 35 x 46 cm
Sygnowane z kamienia: Józef Rapacki
Tytuły: 5-go Listopada 1916, Bohaterowie, Chleba naszego powszedniego, Ziarno na siew dla Niemiec, Na obronę ojczyzny, Nie było ich był las, Piramida zwycięstwa, Ciało-dusza i paszport z fotografią, Podróż po własnym kraju, Niepodległość za przepustką, Przyjazd do wolnej stolicy, Porozumienie na rogatce, Kapelusz Gesslera, U stóp krzyża, Wieczorem w niedzielę przy wiejskim kościele, Po pracy odpoczynek, W służbie Amora, Na kwaterę do sprzymierzeńców, Bohaterowie, Na swojską nutę.
Cykl grafik ukazujących życie Polaków pod panowaniem pruskim opatrzonych w ironiczne tytuły na prawym marginesie w pobliżu sygnatury wpisanej w obraz. Przyczyną powstania cyklu była działalność okupacyjnych władz niemieckich podczas I wojny światowej na zajętym terytorium Cesarstwa Rosyjskiego. Gorzki humor grafik Rapackiego odegrał niemałą rolę propagandową, zwłaszcza w okresie powstań śląskich i plebiscytów. Prusak w Polsce odróżnia się stylem od słynnego cyklu Z dawnej i niedawnej Warszawy. O ile typy uliczne naśladują styl rysunku ołówkiem Pro memoria przypomina bardziej rysunki tuszem, pozbawione bogatych efektów światłocieniowych, robione za pomocą grubej, wyraźnej kreski.