Fotografii towarzyszy certyfikat wydany przez Fundację ZW w Toruniu 22 XI 2020 r.
Hasło konsumpcji pojawiało się w twórczości Natalii LL w latach 1972-75, w tytułach serii prac. Sztuka konsumpcyjna, a w 1975 także Sztuka postkonsumpcyjna, to zbiór czarno-białych i kolorowych fotografii oraz filmów ukazujących twarze kobiet zjadających w ostentacyjny sposób różne produkty: banany, parówki czy kisiel. [...] Strategia [grupy „Permafo“, działającej od 1970 w składzie: A. Lachowicz, Natalia LL, Z. Dłubak, A. Dzieduszycki] zakładała odwoływanie się do tematów związanych z pospolitymi sytuacjami, które dokumentowano w możliwie bezpośredni sposób. Koncepcja ta była kojarzona przez krytykę z pop-artem, zwłaszcza poetyką filmów Andy’ego Warhola. W przypadku Natalii LL skojarzenie było o tyle zasadne, że artyści związani z pop-artem odwoływali się do wzorców wizualnych kultury masowej i podejmowali tematykę kapitalistycznego dobrobytu oraz propagandy powszechnej konsumpcji. Wątpliwy wydawał się jednak sens podjęcia takiej problematyki w ówczesnej Polsce, gdzie panowała socjalistyczna gospodarka niedoboru. Z tego powodu pracom Natalii LL odmawiano waloru krytycznego. [...] Aby wydobyć krytyczny wymiar prac Natalii LL, badacze zwracali uwagę na erotyczny charakter jej fotografii. Piotr Piotrowski [...] uznał pracę za krytyczną w stosunku do starannie maskowanej przez władze, antykobiecej polityki w czasach PRL, która była zresztą jednym z przejawów większego problemu – negatywnego stosunku do kobiet głęboko zakorzenionego w kulturze polskiej. [...] Natomiast Agata Jakubowska w swej interpretacji [...] przyjęła perspektywę lacanowskiej psychoanalizy [...] – modelka na fotografiach przyjmuje zawsze rolę aktywną, podczas gdy element męski, czyli fallus, zostaje w nich zredukowany do symbolicznego przedmiotu konsumpcji. Aktywnej roli kobiety towarzyszy instrumentalizacja mężczyzny, dochodzi więc do odwrócenia tradycyjnych ról społecznych i kulturowych.
M.Wróblewska, Natalia LL „Sztuka konsumpcyjna“, culture.pl
fotografia cz.-b., papier
26,3 x 35,6 cm (w św. passe-partout)
sygn. oł. na odwr. l.d.: NATALIA LL | CONSUMER ART | 1972
Fotografii towarzyszy certyfikat wydany przez Fundację ZW w Toruniu 22 XI 2020 r.
Hasło konsumpcji pojawiało się w twórczości Natalii LL w latach 1972-75, w tytułach serii prac. Sztuka konsumpcyjna, a w 1975 także Sztuka postkonsumpcyjna, to zbiór czarno-białych i kolorowych fotografii oraz filmów ukazujących twarze kobiet zjadających w ostentacyjny sposób różne produkty: banany, parówki czy kisiel. [...] Strategia [grupy „Permafo“, działającej od 1970 w składzie: A. Lachowicz, Natalia LL, Z. Dłubak, A. Dzieduszycki] zakładała odwoływanie się do tematów związanych z pospolitymi sytuacjami, które dokumentowano w możliwie bezpośredni sposób. Koncepcja ta była kojarzona przez krytykę z pop-artem, zwłaszcza poetyką filmów Andy’ego Warhola. W przypadku Natalii LL skojarzenie było o tyle zasadne, że artyści związani z pop-artem odwoływali się do wzorców wizualnych kultury masowej i podejmowali tematykę kapitalistycznego dobrobytu oraz propagandy powszechnej konsumpcji. Wątpliwy wydawał się jednak sens podjęcia takiej problematyki w ówczesnej Polsce, gdzie panowała socjalistyczna gospodarka niedoboru. Z tego powodu pracom Natalii LL odmawiano waloru krytycznego. [...] Aby wydobyć krytyczny wymiar prac Natalii LL, badacze zwracali uwagę na erotyczny charakter jej fotografii. Piotr Piotrowski [...] uznał pracę za krytyczną w stosunku do starannie maskowanej przez władze, antykobiecej polityki w czasach PRL, która była zresztą jednym z przejawów większego problemu – negatywnego stosunku do kobiet głęboko zakorzenionego w kulturze polskiej. [...] Natomiast Agata Jakubowska w swej interpretacji [...] przyjęła perspektywę lacanowskiej psychoanalizy [...] – modelka na fotografiach przyjmuje zawsze rolę aktywną, podczas gdy element męski, czyli fallus, zostaje w nich zredukowany do symbolicznego przedmiotu konsumpcji. Aktywnej roli kobiety towarzyszy instrumentalizacja mężczyzny, dochodzi więc do odwrócenia tradycyjnych ról społecznych i kulturowych.
M.Wróblewska, Natalia LL „Sztuka konsumpcyjna“, culture.pl