„Spokój” pochodzi z lat ok. 1907-1908 i zostało zaprezentowane w Galerie des Artistes Modernes przy alei Caumartin, która zorganizowała dużą wystawę prac Biegasa od 23 marca do 4 kwietnia 1908. Wydarzenie to było jedyną indywidualną wystawą Biegasa przed I wojną światową w paryskiej galerii. Biegas od 1902 roku regularnie brał jednak udział w Salonie Niezależnych i Salonie Narodowego Towarzystwa Sztuk Pięknych. Na wystawie w Galerie des Artistes Modernes pokazano 81 dzieł (41 rzeźb, 11 popiersi i 29 obrazów). Dołączony był do niego niewielki katalog, zawierający listę rzeźb odlanych z brązu. Le Calme (nr 33) jest bardzo zbliżona do Chwili (nr 31), ale w przeciwieństwie do tej drugiej, na podstawie nie ma tytułu, lecz jedynie podpis Biegasa. Spokój ma taką samą pionową strukturę jak Chwila, ale jest mniejszy (30 cm w porównaniu do 38 cm). Niemniej na poziomie formalnym znajdujemy to samo pośrednie rozwiązanie między wysokim reliefem a półreliefem, charakterystyczne dla trójwymiarowych dzieł Biegasa przed przejściem na formę okrągłą. Twarz Spokoju jest bardzo zbliżona do twarzy Chwili i Niewinności eksponowanych w 1997 r. w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Te trzy rzeźby nie zostały uwzględnione w Albumie z 1906 roku, wydanym przez Louisa Theuveny'ego. Pochodzą z 1907 r. lub z początku 1908 r. Rzeźby te prawdopodobnie wystawiono w holu Théâtre Femina przy Champs-Élysées, od 24 czerwca do 5 lipca 1912 r. Niewątpliwie zainspirowały Guillaume'a Apollinaire'a, który napisał w Intransigeant z 28 czerwca 1912 r.: „Amicale des Arts zorganizowało wystawę dzieł (rzeźby i malarstwa) Bolesława Biegasa w Théâtre Femina. Idealizm tego artysty zaowocował dziełami, które nie są mdłe. Wyraża najgłębsze i najczystsze uczucia ludzkości. Długo medytowane, jego kompozycje są harmonijne i spokojne. (...) Ta wzniosła sztuka, która musi być powiązana ze sztuką religijną, zasługuje na uwagę”.

055
Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)

Spokój, ok. 1907-1908

Rzeźba z brązu z ciemnobrązową patyną
30 x 10 x 10 cm
Sygn. na podstawie „B. Biegas”

Zobacz katalog

Millon & Associes

École de Paris #15

24.04.2025

14:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 21 500 - 30 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

„Spokój” pochodzi z lat ok. 1907-1908 i zostało zaprezentowane w Galerie des Artistes Modernes przy alei Caumartin, która zorganizowała dużą wystawę prac Biegasa od 23 marca do 4 kwietnia 1908. Wydarzenie to było jedyną indywidualną wystawą Biegasa przed I wojną światową w paryskiej galerii. Biegas od 1902 roku regularnie brał jednak udział w Salonie Niezależnych i Salonie Narodowego Towarzystwa Sztuk Pięknych. Na wystawie w Galerie des Artistes Modernes pokazano 81 dzieł (41 rzeźb, 11 popiersi i 29 obrazów). Dołączony był do niego niewielki katalog, zawierający listę rzeźb odlanych z brązu. Le Calme (nr 33) jest bardzo zbliżona do Chwili (nr 31), ale w przeciwieństwie do tej drugiej, na podstawie nie ma tytułu, lecz jedynie podpis Biegasa. Spokój ma taką samą pionową strukturę jak Chwila, ale jest mniejszy (30 cm w porównaniu do 38 cm). Niemniej na poziomie formalnym znajdujemy to samo pośrednie rozwiązanie między wysokim reliefem a półreliefem, charakterystyczne dla trójwymiarowych dzieł Biegasa przed przejściem na formę okrągłą. Twarz Spokoju jest bardzo zbliżona do twarzy Chwili i Niewinności eksponowanych w 1997 r. w Muzeum Mazowieckim w Płocku. Te trzy rzeźby nie zostały uwzględnione w Albumie z 1906 roku, wydanym przez Louisa Theuveny'ego. Pochodzą z 1907 r. lub z początku 1908 r. Rzeźby te prawdopodobnie wystawiono w holu Théâtre Femina przy Champs-Élysées, od 24 czerwca do 5 lipca 1912 r. Niewątpliwie zainspirowały Guillaume'a Apollinaire'a, który napisał w Intransigeant z 28 czerwca 1912 r.: „Amicale des Arts zorganizowało wystawę dzieł (rzeźby i malarstwa) Bolesława Biegasa w Théâtre Femina. Idealizm tego artysty zaowocował dziełami, które nie są mdłe. Wyraża najgłębsze i najczystsze uczucia ludzkości. Długo medytowane, jego kompozycje są harmonijne i spokojne. (...) Ta wzniosła sztuka, która musi być powiązana ze sztuką religijną, zasługuje na uwagę”.