Naukę rozpoczął w Szkole Przemysłowej w Krakowie, by po czterech latach kontynuować ją w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule. Jako pracownik Österreichisches Museum für Kunst und Industries w Wiedniu pogłębiał znajomość sztuk dekoracyjnych. W 1902 r. wstąpił do krakowskiej ASP i studiował pod kierunkiem S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W l. 1904-1905 doskonalił swe warsztatowe umiejętności w Paryżu, a następnie studiował architekturę wnętrz w Anglii. Naukę kontynuował we Włoszech. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista. Przede wszystkim jednak zasłynął jako wybitny pejzażysta. Oferowany obraz to nastrojowy wieczorny pejzaż z motywem klasycyzującej kolumnady polskiego dworku i kępą malw na pierwszym planie. Sentymentalno-patriotyczne przesłanie obrazu zostaje złagodzone przez jego walory malarskie; świetną kompozycję, wyrazistą, wyniesiona ze szkoły Jana Stanisławskiego impastową malarską fakturę i trafne oddanie efektów luministycznych.
olej, tektura,
69 x 49
sygn. l. d.: H. UZIEMBŁO
na odwrociu napis: HENRYK UZIEMBŁO / GARNCARSKA 5 / KRAKÓW
Naukę rozpoczął w Szkole Przemysłowej w Krakowie, by po czterech latach kontynuować ją w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule. Jako pracownik Österreichisches Museum für Kunst und Industries w Wiedniu pogłębiał znajomość sztuk dekoracyjnych. W 1902 r. wstąpił do krakowskiej ASP i studiował pod kierunkiem S. Wyspiańskiego i T. Axentowicza. W l. 1904-1905 doskonalił swe warsztatowe umiejętności w Paryżu, a następnie studiował architekturę wnętrz w Anglii. Naukę kontynuował we Włoszech. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista. Przede wszystkim jednak zasłynął jako wybitny pejzażysta. Oferowany obraz to nastrojowy wieczorny pejzaż z motywem klasycyzującej kolumnady polskiego dworku i kępą malw na pierwszym planie. Sentymentalno-patriotyczne przesłanie obrazu zostaje złagodzone przez jego walory malarskie; świetną kompozycję, wyrazistą, wyniesiona ze szkoły Jana Stanisławskiego impastową malarską fakturę i trafne oddanie efektów luministycznych.