Józef Kidoń rozpoczął naukę malarstwa we Lwowie w pracowni Stanisława Batowskiego, a uzupełnił w Amsterdamie u "prof. Sluytersa" (jak podaje J. Smotrycki, w katalogu: Józef Kidoń, Katowice, maj 1938). Zapewne był nim rytownik Henrik D. Jazon Sluyter (1839-1931), choć możliwe, że chodziło o współczesnego Kidoniowi, Jeana Sluytera (1881-1957) - malarza portretów, aktów, martwych natur i pejzaży. Odbył podróż po Europie do Włoch, Niemiec, Holandii, Belgii, Czechosłowacji i Austrii. Przed wojną mieszkał w Katowicach. Portretował wówczas osobistości ze śląskiej elity i zyskał znaczne uznanie. Nie tak sławny jak Stefan Norblin czy Tadeusz Styka, Kidoń, malował posługując się podobną manierą, "osładzając" rysy pań i heroizując przedstawianych panów jakby byli oni aktorami filmowymi. Malował pastelami i olejno. Pejzaże i martwe natury należały do mniej przez niego uprawianych rodzajów malarstwa, charakteryzowały się znaczną swobodą, nie poddaną wymogom zamawiających.

19
Józef KIDOŃ (1890 - 1968)

PORTRET KOBIETY

Pastel, papier
63 x 29,2 cm w świetle passe-partout
Sygnowany l.d.: Kochanej | (…) | Kidon

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Józef Kidoń rozpoczął naukę malarstwa we Lwowie w pracowni Stanisława Batowskiego, a uzupełnił w Amsterdamie u "prof. Sluytersa" (jak podaje J. Smotrycki, w katalogu: Józef Kidoń, Katowice, maj 1938). Zapewne był nim rytownik Henrik D. Jazon Sluyter (1839-1931), choć możliwe, że chodziło o współczesnego Kidoniowi, Jeana Sluytera (1881-1957) - malarza portretów, aktów, martwych natur i pejzaży. Odbył podróż po Europie do Włoch, Niemiec, Holandii, Belgii, Czechosłowacji i Austrii. Przed wojną mieszkał w Katowicach. Portretował wówczas osobistości ze śląskiej elity i zyskał znaczne uznanie. Nie tak sławny jak Stefan Norblin czy Tadeusz Styka, Kidoń, malował posługując się podobną manierą, "osładzając" rysy pań i heroizując przedstawianych panów jakby byli oni aktorami filmowymi. Malował pastelami i olejno. Pejzaże i martwe natury należały do mniej przez niego uprawianych rodzajów malarstwa, charakteryzowały się znaczną swobodą, nie poddaną wymogom zamawiających.