Malarz, rysownik, architekt wnętrz i projektant sztuki użytkowej, artysta książki. Edukację artystyczną rozpoczął w krakowskiej Szkole Przemysłowej, a kontynuował na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego wiedeńskiej Kunstgewerbeschule; studia stricte malarskie odbył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1902-1904) pod kierunkiem Teodora Axentowicza i Stanisława Wyspiańskiego oraz w Paryżu (1904-1905). Od 1903 należał do Stowarzyszenia Polska Sztuka Stosowana. W jego oeuvre realizacje z zakresu sztuki stosowanej sąsiadują z dziełami zaliczanymi do sztuki tzw. "wysokiej" (sam był zdeklarowanym przeciwnikiem takiegoż podziału): malarstwem monumentalnym oraz sztalugowym, zwłaszcza zaś secesyjnie stylizowanymi pejzażami.
Urokliwa, nader sprawna pod względem warsztatowym akwarela, którą skłonni jesteśmy wiązać z twórczością Henryka Uziembły, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa została, (na co wskazuje niewielka, ale zaskakująca z punktu widzenia reguł kompozycyjnych asymetria kadru równoległego w stosunku do fasady) nieznacznie przycięta z lewej strony; tam też mogła znajdować się (nietypowo, bo artysta zwykł kłaść ją w prawym dolnym narożniku) sygnatura. Sumarycznie opracowana architektura w tle może wskazywać na Kraków- miasto, z którym Uziembło był związany przez większą część swego życia.

30
Henryk UZIEMBŁO (1879-1949)

PODMIEJSKI DWOREK ZIMĄ, po 1905

Akwarela na szkicu ołówkowym, papier naklejony całą powierzchnią na tekturę;
37,8 x 47,3 cm (lewa krawędź przycięta);
na odwrocie pod górną krawędzią ołówkiem słupek obliczeń ramiarza (?);
tamże po lewej czarnym długopisem wymiary: 35 x 47 (sic!)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, rysownik, architekt wnętrz i projektant sztuki użytkowej, artysta książki. Edukację artystyczną rozpoczął w krakowskiej Szkole Przemysłowej, a kontynuował na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego wiedeńskiej Kunstgewerbeschule; studia stricte malarskie odbył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1902-1904) pod kierunkiem Teodora Axentowicza i Stanisława Wyspiańskiego oraz w Paryżu (1904-1905). Od 1903 należał do Stowarzyszenia Polska Sztuka Stosowana. W jego oeuvre realizacje z zakresu sztuki stosowanej sąsiadują z dziełami zaliczanymi do sztuki tzw. "wysokiej" (sam był zdeklarowanym przeciwnikiem takiegoż podziału): malarstwem monumentalnym oraz sztalugowym, zwłaszcza zaś secesyjnie stylizowanymi pejzażami.
Urokliwa, nader sprawna pod względem warsztatowym akwarela, którą skłonni jesteśmy wiązać z twórczością Henryka Uziembły, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa została, (na co wskazuje niewielka, ale zaskakująca z punktu widzenia reguł kompozycyjnych asymetria kadru równoległego w stosunku do fasady) nieznacznie przycięta z lewej strony; tam też mogła znajdować się (nietypowo, bo artysta zwykł kłaść ją w prawym dolnym narożniku) sygnatura. Sumarycznie opracowana architektura w tle może wskazywać na Kraków- miasto, z którym Uziembło był związany przez większą część swego życia.