W l. 1912-22 studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i W. Weissa. W 1922 r. uzyskał stypendium rządu francuskiego w Paryżu, gdzie wszedł w krąg artystów École de Paris. W okresie tym artysta wiele wystawiał, m.in. w Belgii, Szwajcarii i Anglii; uczestniczył w Salonach paryskich. W 1939 r. artysta powrócił do Krakowa, gdzie objął katedrę rysunku w ASP; od 1945 pełnił funkcję rektora tej uczelni. W l. 1950-1969 był profesorem malarstwa w warszawskiej ASP. Na wczesną twórczość Eibischa oddziałały estetyczne koncepcje formistów. W okresie paryskim artysta malował pejzaże, martwe natury i portrety o stężonej ekspresji, utrzymane w ciemnych, dramatycznych tonacjach, bliskie stylistyce Ch. Soutine`a. Jarzące się wewnętrznym światłem formy wyłaniają się w jego obrazach z materii swobodnie nakładanej farby. W drugiej połowie lat 1920. Eibisch rozjaśnił i zintensyfikował paletę barw, wprowadził tony dźwięczne i mocne. O sile wyrazu oferowanego pejzażu pochodzącego z francuskiej fazy twórczości artysty decyduje głęboka, nasycona kolorystyka i swoista płynność malarskiej materii; znamienny dla sztuki Eibischa miękki dukt pędzla wydobywa sylwety drzew i budowli, bieg wiejskiej drogi i masy zieleni nadając im podobną substancjalność; gorące tony brązów, żółcieni i czerwieni splatają się tu w jednorodną tkankę malarską z chłodnymi odcieniami błękitów i zieleni.

21
Eugeniusz EIBISCH (1895-1987)

Pejzaż prowansalski

Olej, sklejka, 37,5 x 46
Nie sygn., na odwrociu napis l. d.: "Ebiche"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W l. 1912-22 studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem J. Malczewskiego i W. Weissa. W 1922 r. uzyskał stypendium rządu francuskiego w Paryżu, gdzie wszedł w krąg artystów École de Paris. W okresie tym artysta wiele wystawiał, m.in. w Belgii, Szwajcarii i Anglii; uczestniczył w Salonach paryskich. W 1939 r. artysta powrócił do Krakowa, gdzie objął katedrę rysunku w ASP; od 1945 pełnił funkcję rektora tej uczelni. W l. 1950-1969 był profesorem malarstwa w warszawskiej ASP. Na wczesną twórczość Eibischa oddziałały estetyczne koncepcje formistów. W okresie paryskim artysta malował pejzaże, martwe natury i portrety o stężonej ekspresji, utrzymane w ciemnych, dramatycznych tonacjach, bliskie stylistyce Ch. Soutine`a. Jarzące się wewnętrznym światłem formy wyłaniają się w jego obrazach z materii swobodnie nakładanej farby. W drugiej połowie lat 1920. Eibisch rozjaśnił i zintensyfikował paletę barw, wprowadził tony dźwięczne i mocne. O sile wyrazu oferowanego pejzażu pochodzącego z francuskiej fazy twórczości artysty decyduje głęboka, nasycona kolorystyka i swoista płynność malarskiej materii; znamienny dla sztuki Eibischa miękki dukt pędzla wydobywa sylwety drzew i budowli, bieg wiejskiej drogi i masy zieleni nadając im podobną substancjalność; gorące tony brązów, żółcieni i czerwieni splatają się tu w jednorodną tkankę malarską z chłodnymi odcieniami błękitów i zieleni.