Jacek Sienicki studiował malarstwo w latach 1948-1954 w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem K. Tomorowicza, A. Rafałowskiego, M. Włodarskiego i A. Nachta-Samborskiego, przez wiele lat był jego asystentem, a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 roku. Sięgał zarówno do repertuaru środków znamiennych dla symbolizmu, ekspresjonizmu, jak też polskiego postimpresjonizmu. Chętnie grupował obrazy w kontynuowane
przez dziesiątki lat serie poświęcone ważnym dla siebie zagadnieniom, Warszawie, martwej naturze, samotnej roślinie, postaci ludzkiej. Przedstawiał różne przestrzenie życia ludzkiego, przede wszystkim dramat istnienia w zdegradowanym otoczeniu. Początkowo, tuż po Arsenale, malował "głuche" ściany zrujnowanych kamienic, relikty przeszłości, pamiątki nieludzkiej
historii. Celowo je poszarzał. Z czasem zaczął szczególnie akcentować biologiczny aspekt życia. Po obrazach skupionych, wyciszonych, zaczął malować radośnie, wyrazistymi barwami. Ta właśnie cecha, opozycja między tendencją do gaszenia koloru a jego rozbłyskami, w sposób szczególny charakteryzowała sztukę Sienickiego. Pokazywała nieustanne wahanie artysty, a jednocześnie dawała możliwość ambiwalentnego odczytywania jego twórczości. Sienicki był między innymi laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida w 1975 roku, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 roku oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993 roku.
olej, płyta;
29 x 20,5 cm w świetle passe-partout;
sygnowany po lewej stronie u dołu: SIENICKI
Jacek Sienicki studiował malarstwo w latach 1948-1954 w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem K. Tomorowicza, A. Rafałowskiego, M. Włodarskiego i A. Nachta-Samborskiego, przez wiele lat był jego asystentem, a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 roku. Sięgał zarówno do repertuaru środków znamiennych dla symbolizmu, ekspresjonizmu, jak też polskiego postimpresjonizmu. Chętnie grupował obrazy w kontynuowane
przez dziesiątki lat serie poświęcone ważnym dla siebie zagadnieniom, Warszawie, martwej naturze, samotnej roślinie, postaci ludzkiej. Przedstawiał różne przestrzenie życia ludzkiego, przede wszystkim dramat istnienia w zdegradowanym otoczeniu. Początkowo, tuż po Arsenale, malował "głuche" ściany zrujnowanych kamienic, relikty przeszłości, pamiątki nieludzkiej
historii. Celowo je poszarzał. Z czasem zaczął szczególnie akcentować biologiczny aspekt życia. Po obrazach skupionych, wyciszonych, zaczął malować radośnie, wyrazistymi barwami. Ta właśnie cecha, opozycja między tendencją do gaszenia koloru a jego rozbłyskami, w sposób szczególny charakteryzowała sztukę Sienickiego. Pokazywała nieustanne wahanie artysty, a jednocześnie dawała możliwość ambiwalentnego odczytywania jego twórczości. Sienicki był między innymi laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida w 1975 roku, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 roku oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993 roku.