W 1907 roku Rapacki zamieszkał w Olszance, mazowieckiej wiosce leżącej na skraju Puszczy Mariańskiej, między Żyrardowem a Skierniewicami. Wkrótce postawił tam własny dom, a pejzaż okolic Olszanki stał się głównym tematem jego dzieł. Były to oleje, akwarele i rysunki, w których ukazywał rozległe równinne widoki, z rzadka naznaczone obecnością małych sylwetek ludzkich. Malował niezwykle realistycznie, nie omijając, ani nie syntetyzując detali, co czyniło jego obrazy wiernymi zapisami krajobrazów mazowieckich. Lekcja impresjonizmu, jaką był dla Rapackiego obraz J. Pankiewicza Targ na kwiaty przed kościołem la Madelaine w Paryżu wystawiony w 1890 w warszawskiej Zachęcie- przyniosła rozjaśnienie i ożywienie palety barw.
W roku 1924, kiedy powstał prezentowany Pejzaż mazowiecki latem, Rapacki miał w tejże Zachęcie wystawę Lato w Polsce, w tym samym roku zdobył dwie nagrody i srebrny medal za obraz Zima.

29
Józef RAPACKI (1871 - 1929)

PEJZAŻ MAZOWIECKI LATEM, 1924 r.

Olej, płótno; 62 x 78 cm
Sygnowany p. d. brązowym olejem: JÓZEF RAPACKI 1924

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1907 roku Rapacki zamieszkał w Olszance, mazowieckiej wiosce leżącej na skraju Puszczy Mariańskiej, między Żyrardowem a Skierniewicami. Wkrótce postawił tam własny dom, a pejzaż okolic Olszanki stał się głównym tematem jego dzieł. Były to oleje, akwarele i rysunki, w których ukazywał rozległe równinne widoki, z rzadka naznaczone obecnością małych sylwetek ludzkich. Malował niezwykle realistycznie, nie omijając, ani nie syntetyzując detali, co czyniło jego obrazy wiernymi zapisami krajobrazów mazowieckich. Lekcja impresjonizmu, jaką był dla Rapackiego obraz J. Pankiewicza Targ na kwiaty przed kościołem la Madelaine w Paryżu wystawiony w 1890 w warszawskiej Zachęcie- przyniosła rozjaśnienie i ożywienie palety barw.
W roku 1924, kiedy powstał prezentowany Pejzaż mazowiecki latem, Rapacki miał w tejże Zachęcie wystawę Lato w Polsce, w tym samym roku zdobył dwie nagrody i srebrny medal za obraz Zima.