W odcieniach umbry, cynobru i sieny przedstawił artysta dwie kobiety w parku. Scena możliwa do różnorodnej interpretacji zyskuje dodatkowe znaczenie. Po lewej stronie widnieje postać kobiety statycznej, wzniosłej w wyrazie, poważnej. Po prawej zaś, niejako dla kontrastu, zbudowana z kulistych form nadających dynamiki, wije się postać leżąca. Nad nią unosi się Amor z długimi skrzydłami motyla.

PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO

TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".

59
Tomasz KAZIKOWSKI (1952 Mogielnica - 2021)

PANI STOJĄCA NAD PANIĄ LEŻĄCĄ, 1997

Tempera, płótno; 140 x 100 cm
Sygnowany p.d.: inicjały TK łączone w owalu 1997 | T. Kazikowski, śr.d.: tytuł: PANI STOJĄCA NAD PANIĄ LEŻĄCĄ
Na odwrocie podpis: Tomasz Kazikowski inicjały TK łączone w owalu 1997 r | 140 x 100 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W odcieniach umbry, cynobru i sieny przedstawił artysta dwie kobiety w parku. Scena możliwa do różnorodnej interpretacji zyskuje dodatkowe znaczenie. Po lewej stronie widnieje postać kobiety statycznej, wzniosłej w wyrazie, poważnej. Po prawej zaś, niejako dla kontrastu, zbudowana z kulistych form nadających dynamiki, wije się postać leżąca. Nad nią unosi się Amor z długimi skrzydłami motyla.

PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO

TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".