„W bogatej zarówno pod względem tematycznym, jak i ilościowym (namalował ok.3500 obrazów) twórczości artysty marynistyka zajmuje czołowe miejsce. (…) Podejmował też tematy historyczne związane z morzem – w ramach współpracy z Centralnym Muzeum Morskim stworzył m.in. cykl poświęcony bitwie na Zalewie Wiślanym stoczonej w 1463 r. określaną również też jako bitwa na Zatoce Świeżej” (M. Jankiewicz-Brzostowska, L.Giełdoń, Morze porty, ludzie. Twórczość Henryka Baranowskiego, NMM 2015, s.19). Tę bitwę artysta namalował w 1988 w formie monumentalnego tryptyku: „Okręty przed natarciem” (89 x 115 cm) „Starcie” (124 x 202 cm) oraz „Po bitwie” (89 x 115 cm). Również z lat 80-tych pochodzą przedstawienia Armady Królewskiej i galeonów (dwa obrazy w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego). Prezentowany na aukcji okręt jest jednym z przykładów tej fascynacji artystycznej malarza. „W przedstawieniach najtrudniejszych dla malarza żaglowców, Henryk Baranowski nie ma sobie równych. Znając morską rzeczywistość, potrafi oddać ich charakter, trafnie przedstawić ożaglowanie i olinowanie. […] Jego obrazy marynistyczne, pełne zadziwiającej prawdy i uroku, są rezultatem bezpośredniego przeżycia natury. Baranowski jako doskonały marynista, potrafi prostymi metodami oddać swoistość morskiego pejzażu.”

W. Zmorzyński, Henryk Baranowski. Malarstwo, Gdynia 2003, s. 10, 11



„Zwykł mawiać: „Morze nie umie pozować, jest w ciągłym ruchu. To, co zamierzasz namalować, musisz zrobić szybko...”. Tworzył więc szybko, zachłannie, zauroczony wibrującymi kolorami rzeczywistości. Zawsze jednak wychodził poza schematy, poszukiwał własnej drogi, czasem tej pod prąd. W czasach, gdy większość malarzy preferowała abstrakcję, pozostał realistą, wiernym swojemu widzeniu świata”

M.Kowalski, Henryk Baranowski, Malarstwo, Muzeum Gdyni 2013 r. mat. prasowe

94
Henryk BARANOWSKI (1932 Starogard Gdański - 2005 Gdynia)

Okręt ma morzu

olej, płótno, 40,5 × 50 cm
sygn. l. d.: „H.Baranowski”

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

„W bogatej zarówno pod względem tematycznym, jak i ilościowym (namalował ok.3500 obrazów) twórczości artysty marynistyka zajmuje czołowe miejsce. (…) Podejmował też tematy historyczne związane z morzem – w ramach współpracy z Centralnym Muzeum Morskim stworzył m.in. cykl poświęcony bitwie na Zalewie Wiślanym stoczonej w 1463 r. określaną również też jako bitwa na Zatoce Świeżej” (M. Jankiewicz-Brzostowska, L.Giełdoń, Morze porty, ludzie. Twórczość Henryka Baranowskiego, NMM 2015, s.19). Tę bitwę artysta namalował w 1988 w formie monumentalnego tryptyku: „Okręty przed natarciem” (89 x 115 cm) „Starcie” (124 x 202 cm) oraz „Po bitwie” (89 x 115 cm). Również z lat 80-tych pochodzą przedstawienia Armady Królewskiej i galeonów (dwa obrazy w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego). Prezentowany na aukcji okręt jest jednym z przykładów tej fascynacji artystycznej malarza. „W przedstawieniach najtrudniejszych dla malarza żaglowców, Henryk Baranowski nie ma sobie równych. Znając morską rzeczywistość, potrafi oddać ich charakter, trafnie przedstawić ożaglowanie i olinowanie. […] Jego obrazy marynistyczne, pełne zadziwiającej prawdy i uroku, są rezultatem bezpośredniego przeżycia natury. Baranowski jako doskonały marynista, potrafi prostymi metodami oddać swoistość morskiego pejzażu.”

W. Zmorzyński, Henryk Baranowski. Malarstwo, Gdynia 2003, s. 10, 11



„Zwykł mawiać: „Morze nie umie pozować, jest w ciągłym ruchu. To, co zamierzasz namalować, musisz zrobić szybko...”. Tworzył więc szybko, zachłannie, zauroczony wibrującymi kolorami rzeczywistości. Zawsze jednak wychodził poza schematy, poszukiwał własnej drogi, czasem tej pod prąd. W czasach, gdy większość malarzy preferowała abstrakcję, pozostał realistą, wiernym swojemu widzeniu świata”

M.Kowalski, Henryk Baranowski, Malarstwo, Muzeum Gdyni 2013 r. mat. prasowe