Malarz. Studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. T. Łakomskiego ukończył dyplomem w roku 1957. Miał wiele wystaw - zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w Stanach Zjednoczonych (1965), Nowym Jorku (1987, 1988), Kolonii (1984), Kilonii (1985). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie), a także w kolekcjach prywatnych: w Szwecji, Włoszech (kolekcja Vittorio Matery), Francji, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obraz pt. Martwa natura z portretem w tle został w 1998 przyjęty do Zbiorów Centrum Dokumentacji Jana Pawła II w Rzymie. Przez krytyków sztuki współczesnej jest uważany za jednego z najbardziej oryginalnych malarzy polskich (M. Sołtysik, Sekrety nieśmiertelnych, 2009 i Tukan Wolski artysta z charakterem, "Gazeta Krakowska" z dn. 03.07.1993; A. Warzecha Tukan w Nowym Jorku, "Dziennik Polski", 1987). Motyw okrętu pojawił się w twórczości artysty w latach 80-tych jako malarska refleksja nad naturą czasu. Kompozycje ze statkiem otwierają się na czas stworzony poza jego liniowym pojęciem oraz na przestrzeń poza jej realnie namacalnym wymiarem; każda z nich działa na sposób magiczny, zanurzając się w obszarze świata zaczarowanego.

181
Eugeniusz TUKAN-WOLSKI (1928 Pińsk - 2014 Kraków)

OKRĘT

Gwasz, akryl, pastel, marker, papier;
38,3 x 29,3 cm
Sygnowany l.d.: Tukan 0.10

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz. Studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. T. Łakomskiego ukończył dyplomem w roku 1957. Miał wiele wystaw - zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w Stanach Zjednoczonych (1965), Nowym Jorku (1987, 1988), Kolonii (1984), Kilonii (1985). Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie), a także w kolekcjach prywatnych: w Szwecji, Włoszech (kolekcja Vittorio Matery), Francji, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Obraz pt. Martwa natura z portretem w tle został w 1998 przyjęty do Zbiorów Centrum Dokumentacji Jana Pawła II w Rzymie. Przez krytyków sztuki współczesnej jest uważany za jednego z najbardziej oryginalnych malarzy polskich (M. Sołtysik, Sekrety nieśmiertelnych, 2009 i Tukan Wolski artysta z charakterem, "Gazeta Krakowska" z dn. 03.07.1993; A. Warzecha Tukan w Nowym Jorku, "Dziennik Polski", 1987). Motyw okrętu pojawił się w twórczości artysty w latach 80-tych jako malarska refleksja nad naturą czasu. Kompozycje ze statkiem otwierają się na czas stworzony poza jego liniowym pojęciem oraz na przestrzeń poza jej realnie namacalnym wymiarem; każda z nich działa na sposób magiczny, zanurzając się w obszarze świata zaczarowanego.