"Siedzę w kącie i robię ciągle to samo. Nadaję obrazowi piętno mojego życiorysu. […] W prostych tematach trzeba być delikatnym i silnym, trzeba wyjść z banału, udać się w rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego" (Jacek Sienicki; z artykułu M. Małkowskiej Życie pod wiatr).

Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Przez wiele lat był jego asystentem, a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955. Uprawiał malarstwo w ograniczonej palecie barw, szarości, przygaszonych kolorów. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Używając oszczędnie środków tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii malarskiej. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993.

111
Jacek SIENICKI (1928 Warszawa - 2000 Warszawa)

OKNO w PRACOWNI, 1984

olej na płótnie, 147 x 97 cm,
sygnowany na odwrocie "JS 84"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Siedzę w kącie i robię ciągle to samo. Nadaję obrazowi piętno mojego życiorysu. […] W prostych tematach trzeba być delikatnym i silnym, trzeba wyjść z banału, udać się w rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego" (Jacek Sienicki; z artykułu M. Małkowskiej Życie pod wiatr).

Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego. Przez wiele lat był jego asystentem, a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955. Uprawiał malarstwo w ograniczonej palecie barw, szarości, przygaszonych kolorów. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Używając oszczędnie środków tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii malarskiej. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993.