W roku 1922 Wojciech Weiss namalował niezwykły obraz „Modystki” ( 185 x 143 cm) ukazujący dwie urodziwe kobiety układające na wystawie sklepowej piękne kapelusze, które ponoć w rzeczywistości należały do słynnej pieśniarki Hanki Ordonównej.
Artysta przez długi czas przygotowywał się do tego dzieła i zachowały się szkice do poszczególnych elementów kompozycji.
Oferowana praca stanowi całościowe studium i w zasadzie ukazuje finalną wersję, na podstawie której powstał słynny obraz.
Warto tu wspomnieć, że to piękne, ukończone dzieło, w latach dwudziestych eksponowane było w miastach europejskich; Wenecji, Pradze, Wiedniu. Natomiast w latach trzydziestych pokazywane było w Stanach Zjednoczonych Ameryki, by wymienić takie miasta : St. Louis, Pittsburgh, Baltimore. Obraz był również reprodukowany na okładce Tygodniowego Dodatku Ilustrowanego „Słowo Polskie”, Lwów, 8 lutego 1926.
studium do obrazu "Modystki";
olej, tektura; 35,5 x 25 cm;
sygn. l. d.: WW;
na odwrocie napis: szkic do Modystek R 1917 [przekreślona data] 1920 561 (ołówkiem);
oraz owalny stempel z napisem wokół: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA. DOM ARTYSTY z faksymile artysty pośrodku;
poniżej nr 000810 i dopisana cyfra 4.
W roku 1922 Wojciech Weiss namalował niezwykły obraz „Modystki” ( 185 x 143 cm) ukazujący dwie urodziwe kobiety układające na wystawie sklepowej piękne kapelusze, które ponoć w rzeczywistości należały do słynnej pieśniarki Hanki Ordonównej.
Artysta przez długi czas przygotowywał się do tego dzieła i zachowały się szkice do poszczególnych elementów kompozycji.
Oferowana praca stanowi całościowe studium i w zasadzie ukazuje finalną wersję, na podstawie której powstał słynny obraz.
Warto tu wspomnieć, że to piękne, ukończone dzieło, w latach dwudziestych eksponowane było w miastach europejskich; Wenecji, Pradze, Wiedniu. Natomiast w latach trzydziestych pokazywane było w Stanach Zjednoczonych Ameryki, by wymienić takie miasta : St. Louis, Pittsburgh, Baltimore. Obraz był również reprodukowany na okładce Tygodniowego Dodatku Ilustrowanego „Słowo Polskie”, Lwów, 8 lutego 1926.