Pochodził z Krakowa. Swoją karierę artystyczną rozwinął w Paryżu, gdzie w latach 1920. i 1930. wystawiał na Salonach Jesiennym, Tuileryjskim i Niezależnych. Związany był z kręgiem twórców École de Paris reprezentujących nurt ekspresyjny, przede wszystkim z Ch. Soutinem, M. Kikoinem i P. Krémegne`iem. W syntetycznym, płaszczyznowym traktowaniu form i lekko zgeometryzowanym, wyrazistym konturze jego obrazów znalazły odzwierciedlenie także tendencje postkubistyczne. Grunsweigh malował ubogie podmiejskie pejzaże, martwe natury i portrety o stężonym wyrazie. Emocjonalne napięcie jego obrazów potęgowała mroczna gama barwna wzbogacona mocnymi akcentami czerwieni. Artystyczną sylwetkę Grunsweigha zaprezentowała polskiej publiczności wystawa "Kisling i jego przyjaciele" urządzona w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1996 r. W ekspertyzie prezentowanego obrazu autorstwa Jerzego Malinowskiego czytamy: "Jego martwe natury posiadały precyzyjny, uwydatniony kontur. Wartości ekspresyjne wnosił do nich kolor o mocnych akcentach np. czerwieni i dynamiczna faktura (...) "Martwa natura z nożem, jabłkiem i warzywami" wykazuje z jednej strony związki z postimpresjonzmem w "malarskim" ujęciu motywów (np. charakterystycznych dla Cezanne`a jabłek) i bogatej fakturze, z drugiej strony wpływy kubizmu w geometryzacji form, spłaszczeniu przestrzeni czy wprowadzeniu liter. Powstała ona w latach dwudziestych."

23
Natan (Nathan) GRUNSWEIGH (1880 Kraków - 1956 Paryż)

Martwa natura z nożem, jabłkami i warzywami

olej, płótno, 55,3 x 66,3
sygn. p.d.: Grunsweigh

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodził z Krakowa. Swoją karierę artystyczną rozwinął w Paryżu, gdzie w latach 1920. i 1930. wystawiał na Salonach Jesiennym, Tuileryjskim i Niezależnych. Związany był z kręgiem twórców École de Paris reprezentujących nurt ekspresyjny, przede wszystkim z Ch. Soutinem, M. Kikoinem i P. Krémegne`iem. W syntetycznym, płaszczyznowym traktowaniu form i lekko zgeometryzowanym, wyrazistym konturze jego obrazów znalazły odzwierciedlenie także tendencje postkubistyczne. Grunsweigh malował ubogie podmiejskie pejzaże, martwe natury i portrety o stężonym wyrazie. Emocjonalne napięcie jego obrazów potęgowała mroczna gama barwna wzbogacona mocnymi akcentami czerwieni. Artystyczną sylwetkę Grunsweigha zaprezentowała polskiej publiczności wystawa "Kisling i jego przyjaciele" urządzona w Muzeum Narodowym w Warszawie w 1996 r. W ekspertyzie prezentowanego obrazu autorstwa Jerzego Malinowskiego czytamy: "Jego martwe natury posiadały precyzyjny, uwydatniony kontur. Wartości ekspresyjne wnosił do nich kolor o mocnych akcentach np. czerwieni i dynamiczna faktura (...) "Martwa natura z nożem, jabłkiem i warzywami" wykazuje z jednej strony związki z postimpresjonzmem w "malarskim" ujęciu motywów (np. charakterystycznych dla Cezanne`a jabłek) i bogatej fakturze, z drugiej strony wpływy kubizmu w geometryzacji form, spłaszczeniu przestrzeni czy wprowadzeniu liter. Powstała ona w latach dwudziestych."