Artysta wraz z Władysławem Strzemińskim współorganizował początki uczelni artystycznej w Łodzi, z którą później był związany przez 37 lat. Eksperymenty z formą i kolorem przyczyniły się do stworzenia nowego kierunku, który przez Strzemińskiego, określony został jako "solaryzm". W tym okresie artysta malował abstrakcje, które miały wiele aluzji do rzeczywistości. Powstały m.in."Żagle", "Słońce", "Lato". Wymiana myśli i doświadczeń z zaprzyjaźnionym Strzemińskim, przyczyniła się do porzucenia przez Modzelewskiego "malarstwa solarnego", na rzecz kubizmu. Poszukiwania pozostające w kręgu abstrakcji, geometrii, związane z fakturą w obrazie, towarzyszyły całej, późniejszej twórczości artysty, która ściśle kontynuowała program artystyczny awangardowej grupy "a.r.".
olej, płótno;
50 x 60,5 cm
sygn. na odwrocie: ROMAN MODZELEWSKI
na odwrocie nalepki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi
Artysta wraz z Władysławem Strzemińskim współorganizował początki uczelni artystycznej w Łodzi, z którą później był związany przez 37 lat. Eksperymenty z formą i kolorem przyczyniły się do stworzenia nowego kierunku, który przez Strzemińskiego, określony został jako "solaryzm". W tym okresie artysta malował abstrakcje, które miały wiele aluzji do rzeczywistości. Powstały m.in."Żagle", "Słońce", "Lato". Wymiana myśli i doświadczeń z zaprzyjaźnionym Strzemińskim, przyczyniła się do porzucenia przez Modzelewskiego "malarstwa solarnego", na rzecz kubizmu. Poszukiwania pozostające w kręgu abstrakcji, geometrii, związane z fakturą w obrazie, towarzyszyły całej, późniejszej twórczości artysty, która ściśle kontynuowała program artystyczny awangardowej grupy "a.r.".