Mela Muter była francusko-polską malarką i projektantką, symbolem Szkoły Paryskiej. Maria Melania Kingsland urodziła się w Warszawie w zamożnej rodzinie polskich Żydów. Studiowała w warszawskiej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet. W 1901 roku przybyła do Paryża wraz z mężem Michalem Muttermilchem i zapisała się do Académie Colarossi, a następnie do Académie de la Grande Chaumière. Od 1902 roku stała się ważną postacią Montparnasse’u i paryskiego życia artystycznego. Regularnie wystawiała swoje prace w Paryżu. Jej pierwsze prace to symboliczne pejzaże i portrety, następnie przestawiła się na styl bardziej ekspresjonistyczny. W jej pejzażach widać wpływy Cézanne’a, zwłaszcza w zakresie geometryzacji form, a także inspiracje fowizmem i ekspresjonizmem. Prezentowany tu obraz, „Macierzyństwo”, został namalowany około 1940/1950 roku w Awinionie, gdzie podczas II wojny światowej ukrywała się Mela Muter. Otrzymywała pomoc i zakwaterowanie od niektórych rodzin i mieszkańców. Wydaje się, że obraz został namalowany w jej pracowni znajdującej się na Rocher des Doms. Widok na Rodan jest wspaniały. Wygląda na to, że tę scenę namalowała w swoim studiu. Na lokalizację sceny w Awinionie wskazują łodzie zacumowane wzdłuż brzegów Rodanu, a w oddali zarysowuje się masyw Mont Ventoux. Mela Muter wyróżniała się talentem jako portrecistka. Malowała portrety licznych osobistości ze świata sztuki, literatury i polityki, takich jak François Pompon, Raymond Lefebvre, Léopold Gottlieb i Georges Clémenceau. Jednak obrazy Meli Muter często przedstawiają także anonimowe osoby. Jej modelami są też mężczyźni, ale to kobietom i dzieciom poświęciła najwięcej uwagi. Obraz „Macierzyństwo” to przedstawienie kilku postaci. W centrum kompozycji znajduje się personifikacja macierzyństwa, otoczona nagimi dziećmi, wskazującymi na upalny letni dzień. L.d. postacie obejmują się, podczas gdy p.d. widoczna jest kolejna postać w ciąży. Młoda dziewczyna w tradycyjnym stroju stoi po prawej stronie Matki i patrzy na widza oczami podkreślonymi czarną obwódką. Macierzyństwo jest ważnym i powracającym tematem w twórczości artystki. Mela Muter malowała ten szczególnie ceniony przez siebie motyw od drugiej dekady XX wieku aż do końca swojego życia. Pulchne dziecko spoczywające na kolanach matki spokojnie zasnęło po ssaniu wciąż odsłoniętej piersi. Mela Muter w poruszający i utalentowany sposób ukazuje uniwersalne uczucie: miłość macierzyńską. Obecność i poruszenie postaci wokół dziecka w żaden sposób nie zakłócają harmonijnej i głębokiej więzi, jaka powstaje po karmieniu piersią. Tę scenę zjednoczenia oddają jasne i ciepłe kolory. Obraz charakteryzuje się zrównoważoną i silną kompozycją. Widoczna jest piramidalna struktura wokół centralnej postaci, która nadaje kompozycji silny dynamizm. Ta scena o nieokreślonych konturach, z postaciami jakby unoszącymi się nad Rodanem, jest poetyckim i głębokim przykładem wewnętrznego życia artysty.

054
Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Macierzyństwo

Olej na desce
92,5 x 72 cm

Zobacz katalog

Millon & Associes

École de Paris #15

24.04.2025

14:00

Cena wywoławcza:
Estymacja: 340 000 - 425 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Mela Muter była francusko-polską malarką i projektantką, symbolem Szkoły Paryskiej. Maria Melania Kingsland urodziła się w Warszawie w zamożnej rodzinie polskich Żydów. Studiowała w warszawskiej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet. W 1901 roku przybyła do Paryża wraz z mężem Michalem Muttermilchem i zapisała się do Académie Colarossi, a następnie do Académie de la Grande Chaumière. Od 1902 roku stała się ważną postacią Montparnasse’u i paryskiego życia artystycznego. Regularnie wystawiała swoje prace w Paryżu. Jej pierwsze prace to symboliczne pejzaże i portrety, następnie przestawiła się na styl bardziej ekspresjonistyczny. W jej pejzażach widać wpływy Cézanne’a, zwłaszcza w zakresie geometryzacji form, a także inspiracje fowizmem i ekspresjonizmem. Prezentowany tu obraz, „Macierzyństwo”, został namalowany około 1940/1950 roku w Awinionie, gdzie podczas II wojny światowej ukrywała się Mela Muter. Otrzymywała pomoc i zakwaterowanie od niektórych rodzin i mieszkańców. Wydaje się, że obraz został namalowany w jej pracowni znajdującej się na Rocher des Doms. Widok na Rodan jest wspaniały. Wygląda na to, że tę scenę namalowała w swoim studiu. Na lokalizację sceny w Awinionie wskazują łodzie zacumowane wzdłuż brzegów Rodanu, a w oddali zarysowuje się masyw Mont Ventoux. Mela Muter wyróżniała się talentem jako portrecistka. Malowała portrety licznych osobistości ze świata sztuki, literatury i polityki, takich jak François Pompon, Raymond Lefebvre, Léopold Gottlieb i Georges Clémenceau. Jednak obrazy Meli Muter często przedstawiają także anonimowe osoby. Jej modelami są też mężczyźni, ale to kobietom i dzieciom poświęciła najwięcej uwagi. Obraz „Macierzyństwo” to przedstawienie kilku postaci. W centrum kompozycji znajduje się personifikacja macierzyństwa, otoczona nagimi dziećmi, wskazującymi na upalny letni dzień. L.d. postacie obejmują się, podczas gdy p.d. widoczna jest kolejna postać w ciąży. Młoda dziewczyna w tradycyjnym stroju stoi po prawej stronie Matki i patrzy na widza oczami podkreślonymi czarną obwódką. Macierzyństwo jest ważnym i powracającym tematem w twórczości artystki. Mela Muter malowała ten szczególnie ceniony przez siebie motyw od drugiej dekady XX wieku aż do końca swojego życia. Pulchne dziecko spoczywające na kolanach matki spokojnie zasnęło po ssaniu wciąż odsłoniętej piersi. Mela Muter w poruszający i utalentowany sposób ukazuje uniwersalne uczucie: miłość macierzyńską. Obecność i poruszenie postaci wokół dziecka w żaden sposób nie zakłócają harmonijnej i głębokiej więzi, jaka powstaje po karmieniu piersią. Tę scenę zjednoczenia oddają jasne i ciepłe kolory. Obraz charakteryzuje się zrównoważoną i silną kompozycją. Widoczna jest piramidalna struktura wokół centralnej postaci, która nadaje kompozycji silny dynamizm. Ta scena o nieokreślonych konturach, z postaciami jakby unoszącymi się nad Rodanem, jest poetyckim i głębokim przykładem wewnętrznego życia artysty.