W zupełnie innej konwencji niż prace sprowadzające postaci kobiece do kubistycznych wizji kobiet-znaków, przedstawił artysta naturalistycznie delikatnie smukłą postać w pomieszczeniu. Kobieta dłonią ociera czoło, bądź przesłania oczy od ostrego światła bijącego z okna, w którego stronę jest zwrócona. Wokół niej mnóstwo przedmiotów domowych, rura, wiadro, klatka dla ptaków, walizka i jej buty pozostawione w nieładzie na pierwszym planie.
PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO
TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".
Pastel, papier; 62 x 45 cm
Sygnowany l.d.: inicjały TK łączone w owalu 1994 R, p.d.: tytuł: "Ma rzeczy, ale czeka"
Na odwrocie podpis: Tomasz Kazikowski, inicjały TK łączone w owalu 1994 R
W zupełnie innej konwencji niż prace sprowadzające postaci kobiece do kubistycznych wizji kobiet-znaków, przedstawił artysta naturalistycznie delikatnie smukłą postać w pomieszczeniu. Kobieta dłonią ociera czoło, bądź przesłania oczy od ostrego światła bijącego z okna, w którego stronę jest zwrócona. Wokół niej mnóstwo przedmiotów domowych, rura, wiadro, klatka dla ptaków, walizka i jej buty pozostawione w nieładzie na pierwszym planie.
PRZEGLĄD PRAC TOMASZA KAZIKOWSKIEGO
TOMASZ KAZIKOWSKI (ur. 1952)
Studiował na Wydziale Malarstwa w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jana Tarasina oraz równolegle - z aneksem w zakresie grafiki użytkowej - w pracowni profesor Haliny Chrostowskiej. Uprawia malarstwo i rysunek, miał wiele indywidualnych wystaw w Polsce, USA, Belgii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Łukasz Kossowski we wstępie do katalogu wystawy malarstwa Kazikowskiego w Hamburgu w 2002 roku napisał: "Malarstwo Tomasza Kazikowskiego wyrasta z nieustającego dialogu prowadzonego z artystyczną tradycją. To świat złożony z wielu inspiracji, lecz niepowtarzalny i immanentny.
Malarz urzeczony jest wielkością sztuki najwyższej próby i jej warsztatową perfekcją. Sam osiąga ją w tworzeniu aktów. W rysunkowych i akwarelowych szkicach określa je kruchą, łamliwą linią konturu. To jakby nieustanne pasaże, które prowadzą do powstawania dzieł w pełni skończonych, często monumentalnych w wyrazie. Artysta zmierza konsekwentnie ku maksymalnej syntezie. Ciała modelek zmieniają się stopniowo w graficzne znaki złożone z płynnych, przenikających się plam światła i głębokiego cienia. Erotyzm tych aktów zostaje obezwładniony, a jednocześnie uwznioślony poprzez ich przynależność do świata sztuki. Jego dziewczyny i kobiety reprezentują ten sam klasyczny i ponadczasowy typ urody".