"Zwróćmy też uwagę na "akty czarne". Żarzące się w nich postacie są jak zjawy z luministycznych misteriów. Ich geneza sięga 1971 roku, kiedy to artysta opracował scenografię do Antygony w reżyserii H. Kajzara. Owe eteryczne akty są próbą przekroczenia własnych kanonów malowanych postaci, a także wysiłkiem budowy ciemnych obrazów, które jeszcze mocniej niż we wcześniejszych dziełach sugerowałyby nieskończoność, czyli unaocznienie duchowości".
Andrzej Kostałowski, ze wstępu do przewodnika po wystawie J. Nowosielskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1993
tempera, deska kreślarska
53,5 x 40 cm
sygn. na odwrocie na desce: "KOBIETY W CIEMNI (MAŁE)" | 1971 | JERZY NOWOSIELSKI
na odwrocie na desce p.g. nalepka: W. 952 | J. Nowosielski | "Kobiety w | ciemni" | temp/desk. 54 x 40 | c. 8000,
poniżej pieczątka Galerii Desa w Krakowie
na środku nalepka zezwalająca na wywóz za granicę, dookoła niej pieczątki Galerii Desa w Krakowie oraz nalepka fabryczna Zjedn. Przem. Meblarskiego... Rysownica
Obraz skatalogowany w archiwum Fundacji Nowosielskich p.t.: Akt z wariantami.
Obraz wystawiany lub opisany:
- Czwarte spotkania krakowskie "Człowiek i przestrzeń", BWA Kraków 1971, [katalog wystawy:] Spotkania krakowskie 1971 [jako Akt z wariantami];
- Jerzy Nowosielski, [wyd.] Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, s. 615.
"Zwróćmy też uwagę na "akty czarne". Żarzące się w nich postacie są jak zjawy z luministycznych misteriów. Ich geneza sięga 1971 roku, kiedy to artysta opracował scenografię do Antygony w reżyserii H. Kajzara. Owe eteryczne akty są próbą przekroczenia własnych kanonów malowanych postaci, a także wysiłkiem budowy ciemnych obrazów, które jeszcze mocniej niż we wcześniejszych dziełach sugerowałyby nieskończoność, czyli unaocznienie duchowości".
Andrzej Kostałowski, ze wstępu do przewodnika po wystawie J. Nowosielskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu 1993