Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u malarza-monumentalisty Edwarda Trojanowskiego (1913-1918). Od 1923 r. był asystentem w krakowskiej ASP, od 1928 r. w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a od 1932 r. profesorem malarstwa dekoracyjnego ASP w Warszawie. Współzakładał Cech Artystów Plastyków "Jednoróg" oraz "Pryzmat". Malował m.in. kompozycje figuralne, pejzaże, martwe natury, kwiaty i portrety. Pod wpływem twórczości F. S. Kowarskiego, z którym zaprzyjaźnił się w 1922 r., jego malarstwo, wcześniej formizujące, zaczął cechować klasycyzm i monumentalizm, szczególnie widoczny w kompozycjach figuralnych. W przypadku martwych natur nawiązywał do Chardina i Cézanne`a, upraszczając je, a zarazem przywiązując dużą wagę do koloru. Obok malarstwa sztalugowego zajmował się też monumentalnym, m.in. od 1925 r. uczestniczył w restauracji Wawelu, konserwując i wykonując nowe malowidła ścienne.

24
Leonard PĘKALSKI (1896 - 1944)

HUCUŁ NA KONIU, 1934

ołówek, akwarela na papierze naklejonym na tekturę,
32 x 42 cm, sygn. p.d. oł. "Leonard Pękalski 34", na plecach oł. "XVI", "319 nr. kat.", "Hucuł", "58 akw", "nr kat 319"
Zamieszczony w katalogu: Leonard Pękalski 1896-1944. Wystawa pośmiertna, Warszawa 1969, nr 319

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u malarza-monumentalisty Edwarda Trojanowskiego (1913-1918). Od 1923 r. był asystentem w krakowskiej ASP, od 1928 r. w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a od 1932 r. profesorem malarstwa dekoracyjnego ASP w Warszawie. Współzakładał Cech Artystów Plastyków "Jednoróg" oraz "Pryzmat". Malował m.in. kompozycje figuralne, pejzaże, martwe natury, kwiaty i portrety. Pod wpływem twórczości F. S. Kowarskiego, z którym zaprzyjaźnił się w 1922 r., jego malarstwo, wcześniej formizujące, zaczął cechować klasycyzm i monumentalizm, szczególnie widoczny w kompozycjach figuralnych. W przypadku martwych natur nawiązywał do Chardina i Cézanne`a, upraszczając je, a zarazem przywiązując dużą wagę do koloru. Obok malarstwa sztalugowego zajmował się też monumentalnym, m.in. od 1925 r. uczestniczył w restauracji Wawelu, konserwując i wykonując nowe malowidła ścienne.