Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej ASP u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.

21
Henryk UZIEMBŁO (1879-1949)

DZIEWCZYNA W CHUŚCIE, 1946

Akwarela, papier; 47 x 35,5 cm w świetle ramy Sygnowany p.d.:
HENRYK UZIEMBŁO | KRAKÓW 1946
Na odwrociu nalepka P.P. DESY z 1981 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej ASP u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.