CZTERY PORY ROKU, WIOSNA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Widok pogórza posłużył artyście jako tło dla sceny rodzajowej. Dwie młode kobiety, zmierzające boso w stronę chaty, umieszczonej po prawej stronie kompozycji, wyraźnie ożywione są rozmową. Jedna, trzymająca narzędzia na prawym ramieniu, ubrana w czerwoną pasiastą spódnicę, zwraca się przejęta do swojej towarzyszki. Ta trzyma w prawej dłoni małe zawiniątko z czerwonej chusty, ubrana jest w pasiastą spódnicę koloru niebieskiego. Zieleń trawy kontrastuje z czerwienią elementów stroju, ożywiając przestrzeń, w której umieszczony jest obraz.
CZTERY PORY ROKU, LATO, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Artysta przedstawił pełnię lata, gdy zboże już dojrzałe, przybiera barwę słomianą, zieleń traw już nie tak nasycona koi oczy zmęczone słońcem. W takim pejzażu umieścił Holzmüller dziewczynę idącą polną drogą w stronę widza. Na głowie przewiązaną ma czerwoną chustę, komponującą się z makami rosnącymi w zbożu, na spódnicę nałożony biały fartuszek, który kolorystycznie zrównoważony został bielą kaftana, w który odziany jest strach na wróble po prawej stronie drogi.
CZTERY PORY ROKU, JESIEŃ, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany p. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W wyjątkowo nastrojowym jesiennym pejzażu w centrum kompozycji, widoczna jest postać myśliwego. Ubrany w szary strój wtapia się w cichą przyrodę. Całość utrzymana jest w odcieniach brązów, ugrów, ochry i czerni w pasie horyzontalnym kompozycji, który otoczony został z dwóch stron jasnym niebem, odbijającym się w wodzie w dolnej partii obrazu.
CZTERY PORY ROKU, ZIMA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W pogodny zmierzch zimowy, malowany z dużym wyczuciem światła, w sposób realistyczny przedstawił artysta pejzaż z chatą wiejską ze spadzistym dachem przykrytym śniegiem i z dwojgiem ludzi na drodze. Para oddala się od widza, zmierzając w stronę lasu na horyzoncie.
Holzmüller po ukończeniu kursu malarstwa dekoracyjnego w Szkole Przemysłowej we Lwowie w latach 1897-1901 studiował w ASP w Krakowie w pracowni Floriana Cynka, Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza, następnie, w latach 1903-1904, w Monachium. Po ukończeniu studiów osiadł na stałe we Lwowie. Najczęściej malował akwarele, a wśród jego bardziej znanych dzieł wymienić należy cykl obrazów do pawilonu myśliwskiego księcia Ottona Habsburga w Rafajłowej, cykle z wizerunkami koni z wielkich stadnin oraz obrazy batalistyczne. Tworzył ponadto pejzaże, widoki miejskie i sceny rodzajowe z częstym motywem koni. Wystawiał wiele we Lwowie oraz w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie. Jego prace znajdują się w muzeach w Krakowie, Łańcucie i we Lwowie.
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
CZTERY PORY ROKU, WIOSNA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Widok pogórza posłużył artyście jako tło dla sceny rodzajowej. Dwie młode kobiety, zmierzające boso w stronę chaty, umieszczonej po prawej stronie kompozycji, wyraźnie ożywione są rozmową. Jedna, trzymająca narzędzia na prawym ramieniu, ubrana w czerwoną pasiastą spódnicę, zwraca się przejęta do swojej towarzyszki. Ta trzyma w prawej dłoni małe zawiniątko z czerwonej chusty, ubrana jest w pasiastą spódnicę koloru niebieskiego. Zieleń trawy kontrastuje z czerwienią elementów stroju, ożywiając przestrzeń, w której umieszczony jest obraz.
CZTERY PORY ROKU, LATO, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
Artysta przedstawił pełnię lata, gdy zboże już dojrzałe, przybiera barwę słomianą, zieleń traw już nie tak nasycona koi oczy zmęczone słońcem. W takim pejzażu umieścił Holzmüller dziewczynę idącą polną drogą w stronę widza. Na głowie przewiązaną ma czerwoną chustę, komponującą się z makami rosnącymi w zbożu, na spódnicę nałożony biały fartuszek, który kolorystycznie zrównoważony został bielą kaftana, w który odziany jest strach na wróble po prawej stronie drogi.
CZTERY PORY ROKU, JESIEŃ, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany p. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W wyjątkowo nastrojowym jesiennym pejzażu w centrum kompozycji, widoczna jest postać myśliwego. Ubrany w szary strój wtapia się w cichą przyrodę. Całość utrzymana jest w odcieniach brązów, ugrów, ochry i czerni w pasie horyzontalnym kompozycji, który otoczony został z dwóch stron jasnym niebem, odbijającym się w wodzie w dolnej partii obrazu.
CZTERY PORY ROKU, ZIMA, 1909
Akwarela, gwasz, papier; 24,5 x 34,5 cm
Sygnowany l. d.: Juliusz Holzmüller 1909
W pogodny zmierzch zimowy, malowany z dużym wyczuciem światła, w sposób realistyczny przedstawił artysta pejzaż z chatą wiejską ze spadzistym dachem przykrytym śniegiem i z dwojgiem ludzi na drodze. Para oddala się od widza, zmierzając w stronę lasu na horyzoncie.
Holzmüller po ukończeniu kursu malarstwa dekoracyjnego w Szkole Przemysłowej we Lwowie w latach 1897-1901 studiował w ASP w Krakowie w pracowni Floriana Cynka, Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza, następnie, w latach 1903-1904, w Monachium. Po ukończeniu studiów osiadł na stałe we Lwowie. Najczęściej malował akwarele, a wśród jego bardziej znanych dzieł wymienić należy cykl obrazów do pawilonu myśliwskiego księcia Ottona Habsburga w Rafajłowej, cykle z wizerunkami koni z wielkich stadnin oraz obrazy batalistyczne. Tworzył ponadto pejzaże, widoki miejskie i sceny rodzajowe z częstym motywem koni. Wystawiał wiele we Lwowie oraz w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie. Jego prace znajdują się w muzeach w Krakowie, Łańcucie i we Lwowie.