Kompozycja obrazu jest wzorowana na popularnej w XIX wieku litografii, która przedstawia alegorię klęski powstania listopadowego. Oparta została na stalorycie Johna H. Robinsona według obrazu Edmunda T. Parrisa, zamieszczonym w londyńskiej publikacji Gems of Beauty z 1836 roku, ilustrującym wiersz The Ruby autorstwa Marguerite Gardiner. Scena ukazuje matkę z dwojgiem dzieci na tle pobojowiska – symbolizując żałobę, rozpacz i nadzieję. Krzyżyk z rubinem, trzymany przez dziecko, stanowi bezpośrednie odniesienie do przesłania literackiego utworu o ochronnej mocy kamienia. Choć pierwotnie pozbawiona kontekstu narodowego, grafika zyskała w Niemczech i Polsce nową wymowę – jako alegoria losów Polski po upadku powstania.
gwasz, szkło
11,5 x 15 cm
na rewrsie informacje odnośnie tytułu i daty
Kompozycja obrazu jest wzorowana na popularnej w XIX wieku litografii, która przedstawia alegorię klęski powstania listopadowego. Oparta została na stalorycie Johna H. Robinsona według obrazu Edmunda T. Parrisa, zamieszczonym w londyńskiej publikacji Gems of Beauty z 1836 roku, ilustrującym wiersz The Ruby autorstwa Marguerite Gardiner. Scena ukazuje matkę z dwojgiem dzieci na tle pobojowiska – symbolizując żałobę, rozpacz i nadzieję. Krzyżyk z rubinem, trzymany przez dziecko, stanowi bezpośrednie odniesienie do przesłania literackiego utworu o ochronnej mocy kamienia. Choć pierwotnie pozbawiona kontekstu narodowego, grafika zyskała w Niemczech i Polsce nową wymowę – jako alegoria losów Polski po upadku powstania.